Záblesky touhy uchopím a nechám jít

Rozhovor s Věrou Novákovou > šperkařkou –
Šperk jako objekt – Práce v detailu – Práce se záměry

Jako architektka jsem potkala situace, kdy se potřebuji rozhodnout pro nějaké řešení detailu. Často o finálním řešení sice rozhodují peníze a klient, ale přesto architekt-designér ví, jak detail má vypadat a kde bude (více se zmiňuji tady). A při navrhování udržitelných tašek se rovněž řeší detaily, zpracování, zakončení, avšak jiným způsobem. Řekla bych více intuitivně, ovšem záleží na charakteru tvůrce (přemýšlivý typ nebo intuitivní, či jednoduchý – nemá filosofování vůbec rád). A tak mne napadlo zeptat někoho, kdo se detailem živí, napadla mne Věra a šperk.

Zpovídala jsem známou šperkařku Věru Novákovou, která má za sebou dlouhou historii a mnoho zápisů v mediálním světě, na jejich výčet se můžete podívat do sekce média na jejím webu. Pro mě jsou její šperky luxusní, současné a přitom tak starodávné, je to jako se ztratit ve snu.

Věra ve své dílně
Věra ve své dílně na Florenci, foto Ivana Nohová.

Věrko řekni mi, jak tě napadlo být šperkařkou?
A jak dlouho už šperky navrhuješ?
Já chtěla být vždycky umělkyní, akademickou sochařkou nebo malířkou. Podvědomě jsem tušila, že volná noha je takový ostrůvek svobody (vlastní stát) v totalitním státě. A první krok byl jít na Střední umělecko-průmyslovou školu v Turnově, tzv. Šperkárnu. Dostala jsem se na obor Broušení a rytí drahých kamenů. Pak jsem přes pár peripetií pokračovala dál na pražskou VŠUP do ateliéru Kov a šperk, který tehdy vedl autor kyvadla na Letné, sochař V. K. Novák. Tam jsme se my dvě vlastně poznaly. Po skončení školy v roce 2001 jsem oficiálně získala živnosťák a začala se šperkem živit. Příští rok to bude již 20 let.

Šperk je umělecké dílo na malém prostoru.

Jednou jsem četla, že každé město má svou esenci. Např. Šanghaj, kde jsem pracovala, symbolizuje PENÍZE. Peking TRADICE. Paříž MÓDA.
Má každý šperkař svou esenci? Jakou máš například ty? Popiš nám ji PĚTI SLOVY. Můžeš pro kontrast uvést jiné šperkaře či dílny, abychom esenci lépe uchopili?

Jé, to je hezké, to jsem nevěděla o těch městech. Ano, samozřejmě to tak je a je fajn se i nad tím zamyslet, jak to mám právě já a moje značka. Těch pět slov je – moře, tichý luxus, péče, delikátnost a dualita. Tu dualitu vnímám v takovém příjemném napětí dvou rozdílných prvků, které moje šperky mají. Např. jsou trendy i nadčasové, strukturované i lesklé.

Tvoříš intuitivně? Nebo si skicuješ? Popiš nám svůj systém. Přilož skicu.
Pardon, já téměř vůbec neskicuji, pokud tedy není důležité díky skice komunikovat s klientem nebo kolegy, kteří částečně spolupracují na mých věcech. Hodně nápadů mi skáče při práci u zlatnického stolu, mám v hlavě takovou kartotéku, kde je všechny vidím a prosívám je kritérii nositelnosti, předpokládaného zájmu klientů a realizace ve hmotě. Např. barvy vnímám jako matérie, je to komplexní věc, odstín a textura dohromady, není to jen barva.

Skica Věry Novákové, 2020.

Jak se navrhuje v detailu? Je to jiné nebo stejné jako navrhovat třeba dům či tašku?
Já nepracuji s detailem přímo, nerozlišuji velké či malé. Pracuji se šperky jako s objekty. Jsem jako trpaslík, který kouká na velký prsten. Jde o mentální uchopení šperku.

Původně jsem brusička kamenů, takže má technologie šperků používá vybrušování, soustružení a je to mnohovrstevnatá záležitost.

Šperky VNJ spojuje jedna signifikantní věc – a to je struktura sépiové kosti.

Postup vychází z velmi staré techniky odlévání do sépiové kosti. Do kosti se vydlabala dutinka nebo se tam otiskl kroužek. Vytvořenými přívodními kanálky se do ní nalil horký kov tak, aby dutinku vyplnil. Po ztuhnutí vznikl zlatý pozitiv prstenu.

Právě ta struktura sépiové kosti a také zmíněná starobylá technika jsou původní inspirací pro moje šperky. Metodu jsem ale otočila. Přímo z kosti vytvářím model (pozitiv) a sprašuju je štětečkem, aby vynikl reliéf a lamely. Když vysoustružím prsten z kosti, tak jej odliju do gumové formy, která přesně obepne tvar. Pozitiv (kost) pak z formy vytáhnu a do dutinky naliju vosk. Ten pak nechávám proměnit na drahý kov metodou ztraceného vosku.

Formu můžu použít vícekrát, což mi umožní vytvářet malosérie. Nejsem omezená jenom jedním použitím, jako u sépiové kosti. Moji techniku často přirovnávám ke dřevu, jehož léta se vepisují do všech dřevěných předmětů. Někomu technika připomíná otisk prstů nebo první printy na 3D tiskárnách – to byla moje vedlejší inspirace.

Můj prsten funguje dobře jak ve velkém, tak malém měřítku, je to velká socha anebo malý šperk.

Hodně přemýšlím o kontrastu. Například u prstenu Egoist vnímáte přesný, uzavřený tvar a neuchopitelná struktura (myslím tím povrch přírodniny). Lesk a struktura.

Kontrast používám i ve svém claimu. Mé šperky jsou nadčasové, ale i trendy. Jsou aktuální, ale budou je chtít nosit i vaše vnučky. Vypadají podobně jako archeologické nálezy dávných civilizací. I takto přemýšlím, když je tvořím. Jsou velkorysé a lidé chtějí být velkorysí. 
Kromě toho jsou inspirovány secesí, kde se žila láska k přírodě a na uměleckých předmětech je to vidět. Jsou svým způsobem i archetypální.

Kteří šperkaři či značky jsou tvůj vzor a proč?
Posunula jsem se od čistě autorských šperků, které jsou většinou nositelsky ne úplně přívětivé (jako tvořil můj profesor V. K. Novák), přes malosériové designérské značky (např. Belda) po světové gigantické značky na trhu. Aktuálně mě nejvíc fascinuje značka Tiffany.

Může být šperk udržitelný z pohledu užívání zdrojů planety? Dá se recyklovat, upcyklovat? Znáš klenotnictví, které fungují udržitelně?
To je docela zajímavé téma a zlatníci by se téhle otázce zasmáli. Protože v našem oboru se recykluje od nepaměti. Zlaté (i stříbrné) odřezky, zbytky, piliny se zachytávají do tzv. šosfelu, smetou se a schraňují. Když jich je dostatečné množství, dají se na přetavení a analýzu ryzosti a můžete si za ně koupit nový materiál. Je to takový věčný koloběh. My v dílně i schraňujeme prach ze zametání podlahy a jednou za pár let jej necháme spálit a vytěžit z něj tavením drahý kov.

Je šperk komodita?
Určitě, kvalitní šperk jsou uložené peníze, dá se později prodat s přidanou hodnotou.

Můžeš nám ukázat nejstarší šperk? A další průlomové? Takové milníky tvé tvorby? (foto přiložit)
Tak ikonický prsten Egoist. Ten jsem navrhla a vytvořila na podzim 2001 a je naším bestsellerem dodnes. Má krásný nadčasový tvar a lidi baví i ten název. Navrhla jsem ho totiž původně pro sebe.
A milník je každá z kolekcí – Uzel, Čtyřlístek, Kulička, Sepiserie.

Odkud čerpáš inspirace pro své návrhy?
Hodně z moře, módy, představuji si konkrétní lidi a jejich potřeby.

Pojďme si popovídat, jak se o šperky starat.
Přiložím PDF, které mám krásně graficky upravené a je součástí balení každého šperku. Protože péče je velmi důležitá!

Věry popis, jak se o šperky starat, 2020.

Mám dojem, že jsi říkala, že posloucháš seberozvojové podcasty, můžeš nějaké doporučit?
Teď mě hodně inspiruje Lenka Lutonská a Radim Pařík. Zajímám se o transformační energii spojenou s penězi, zvlášť v souvislosti s uměním mi to připadá jako velmi tabuizované téma.

Pracuješ se svými záměry?
Neřekla bych, že je to přímo práce. Ale všimla jsem si, že mám takové záblesky touhy. A potom časem vidím, že se mi ty touhy plní zcela bez mého přičinění.
Uvedu příklad, jednu dobu jsem si přála mít klienty z celého světa, a když mi začaly přistávat objednávky z Austrálie nebo Nového Zélandu (Ameriky, Estonska, Evropy), tak jsem si uvědomila, že jsem si to vlastně kdysi přála. Ptala jsem se těch lidí, odkud na mě přišli, a nevěděli. Později jsem to vykládala Robertu Vlachovi (mentor volnonožců, autor knihy Na volné noze), a ten vůbec tomu nerozuměl a nevěděl, jak je to možné, neměl pro to vysvětlení. To jsou však principy energetického marketingu. Je to propojení duchovního světa s businessem. A vlastně mne na to připravovaly podcasty Lenky Lutonské, která mluví o zkušenostech, které jsem zažívala i já. Úplně mě nadchla a ráda bych s ní pracovala blíže.

Takže všímám si těch záblesků a nechávám je se dít. Netlačím na pilu.

Jaké jsou tvé vize moderního šperku v on-line světě? Budeš si dělat svou TV? Nebo jsi vlk samotář?
Letošní rok nás naučil, jak je online důležitý a jaký má obrovský potenciál. Já i ráda mluvím a natáčím, takže minimálně živá vysílání budu dělat dál. Možná i rozhovory s inspirativními lidmi z branže, a nejen z ní, to bych ráda dělala v živém vysílání na Facebooku.

Myslíš, že prodej šperků řetězcovým způsobem má ještě budoucnost, kdy lidé chtějí být více originální a mít své věci šité na jejich osobnost?Asi ano, vždy bude pár lidí chtít to, co znají. A tak je to v pohodě.

A poslední otázka: co tě teď baví? Vím, že máš novou službu, kterou jsem sama vyzkoušela, pověz nám o ní.
Ano, je to mentoring pro designéry nebo vizuální umělce. Pointou je, jak udělat ze svého umění funkční business. Já tomu soukromě říkám „ostrůvek pozitivní deviace“. Začali se mi ozývat lidé, že by rádi se mnou konzultovali svou firmu a já zjistila, že tady mám velmi silné flow. Cítím, jak mne konzultování naplňuje radostí a energií. A přitom jsem založila fb skupinu Vybuduj své tvůrčí impérium, kam jsem pozvala podobně smýšlející lidi. Skupina je velmi živá, několikrát denně diskutujeme o různých věcech dotýkajících se našeho businessu. Přispívám tam skoro denně, snažím se méně, ale někdy si nemůžu pomoci. Provokuji tím energii.

Věra ve svém showroomu na Florenci, foto Ivana Nohová.

Otázka na tvůj soukromý život.
Žije tvá rodina v duchu slow anebo zero waste?
Zajímá vás nějak udržitelná móda či slow fashion?

Určitě nejsme non-toxic domácnost. Ale hodně recyklujeme. Třídíme, co se dá – papír, plasty, sklo, tetrapacky, kovy, baterie, skořápky od vajec, staré pečivo. Jsem z vesnice, kde se zbytky jídel využívají dál pro krmení zvířat, na kompost. Ve městě mě hodně trápilo vyhazovat je do popelnice. Udržitelná móda je pro mě o výběru pár kvalitních a nadčasových kousků oblečení, pokud je to možné, snažím se nákupem podpořit české značky.
Děkuji za inspiraci, Vendy

Vendula *
Miluji umění, architektury a jeans, které ráda upcykluji. Mým darem je lidem pomáhat navrhovat různé věci a kultivovat svého ducha. Mé ecoprodukty lidem přinášejí radost a podporují je na cestě životem.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.